همه نوشته‌های موسسه گفتگوی ادیان

3024

امتناع خانواده تاسمانیایی از پرداخت مالیات برای زمینهایی که مالکشان خداست

یک خانواده زنبوردار و کشاورز تاسمانیایی از پرداخت مالیات معوق هفت ساله خود به دولت با این استدلال که زمین متعلق به خداوند است امتناع کرده است/
خانواده بیریپوت که مالک مزرعه عسل ملیتا واقع در منطقه توریستی شمال تاسمانیاست در نامه ای که به مقامات شهرداری نوشته اند گفته اند آنها هیچ مالکیتی بر زمین ندارند و پرداخت هرگونه عوارض و مالیاتی از نظر آن پرداختن باج به «خدایی دروغین» است.
شهرداری این منطقه نیز روز سه شنبه ۱۴ مارس با حکم دادگاه این مزرعه را به مزایده گذاشته است تا جریمه ۱۰۹۷۸ دلاری این خانواده از محل فروش مزرعه تامین شود. کاریج پرکینز شهردار منطقه دره میندر با اعلام تاسف از صدور این حکم گفت این خانواده چاره دیگری برای ما نگذاشته اند و در صورتی که تا چند روز آینده مالیات خود را نپردازند ناچار از اجرای حکم خواهیم بود.
فانی بریپوت گفت یا ما عمیقا به آموزه های مسیحیت ایمان داریم که در این صورت پرداخت مالیات زمین به شهرداری عملیست بر خلاف فرمان خدا و یا ایمان نداریم و تنها به ظاهر خود را مسیحی میدانیم. به هر حال ما بین دستور شهردار و دستور خدا مطیع امر پدر آسمانی خود هستیم.
این خانواده سال ۱۹۸۰ به تاسمانیا مهاجرت کرده است و از سال ۲۰۱۲ از پرداخت مالیات امتناع ورزیده اند. شهرداری پیش از این اتوموبیل و برخی از دارائیهای منقول این خانواده را به ازای بدهیهای خانواده بریپوت مصادره و به فروش رسانده بود.

5616 (2)

مجازات حبس ابد در گجرات هند برای کشتن گاوهای مقدس

• رهبر یکی از ایالات هندوستان اعلام کرد کشتن گاوها و انتقال گوشت گاو و خرید و فروش آن به زودی با مجازات حبس ابد همراه خواهد بود، این سختگیرانه ترین مجازاتی است که تا کنون در هندوستان برای کشتن حیوانات مقدس در نظر گرفته شده است.
ویجی روپانی، فرماندار گجرات، گفت دولت وی هفته آینده لایحه ای را تصویب خواهد کرد که طبق آن هرگونه قصابی و کشتن گاوها و جرایم مرتبط با این حیوان اشد مجازات را به همراه خواهد داشت. مجازاتی که در حال حاضر قانون در نظر گرفته است پرداخت جریمه ۵۰ هزار روپیه ای و ۷ سال زندان است.
روپانی کفت قصد داریم این قانون را به صورت جدی و سختگیرانه اجرا کنیم، وی که عضو خزب ملیگرایان هندو است پیش از این نیز با راه اندازی کمپینهایی خواستار ممنوعیت کشتار گاوها در هندوستان شده بود. ایالات دیگری نیز در هندوستان هستند که مجازاتهای سنگینی برای کشتن و معامله گوشت گاو تصویب کرده اند از جمله در ایالت کشمیر معامله گوشت گاو و هرگونه همکاری در کشتن و داد و ستد گاوها ده سال زندان در پی دارد.

4014

حکم دیوان دادگستری اروپا دربارۀ ممنوعیت حجاب در محل کار

طبق حکم جدید دیوان دادگستری اروپا، کارفرمایان می‌توانند کارکنان خود را از پوشیدن نمادهای مذهبی ازجمله حجاب منع کنند.

دیوان دادگستری اتحادیۀ اروپا در حکمی اعلام کرد کارفرمایان می‌توانند کارکنان خود را از پوشیدن نمادهای مذهبی ازجمله حجاب سر منع کنند.

این نهاد بین‌المللی پس از بررسی پروندۀ دو زن مسلمان از فرانسه و بلژیک که به دلیل امتناع از برداشتن حجاب خود، از محل کار اخراج شده بودند این حکم را صادر کرد.

این حکم ممنوعیت پوشیدن و همراه داشتن هرگونه نماد مذهبی، سیاسی یا فلسفی را شامل می‌شود.

این اولین حکم دادگاه به شکایت دو زن مسلمان اروپایی از کارفرمایان خود مبنی بر ممنوعیت پوشش حجاب در محل کار بود.

پروندۀ یکی از شکایت‌ها مربوط به زنی بلژیکی است که در شرکتی مشغول به کار بود. یکی از قوانین این شرکت ممنوعیت داشتن پوششی است که نماد مذهب یا فرقۀ سیاسی خاصی باشد.
پروندۀ دوم نیز مربوط به زنی فرانسوی است که به عنوان مهندس مشاور در شرکتی کار می‌کرد و از وی خواسته شد به دلیل شکایت یکی از مشتریان روسری خود را از سر بردارد.

این زنان مسلمان پس از امتناع از برداشتن حجاب خود، از کار اخراج شدند و به همین دلیل به دیوان دادگستری اتحادیۀ اروپا شکایت کردند.

دادستان دادگاه عالی اروپا سال گذشتۀ میلادی پیشنهاد داده بود که اگر شرکت‌ها کارمندان را از پوشش روسری منع می‌کنند، باید مانع از استفاده از سایر نمادهای مذهبی نیز بشوند.

منبع: پرس تی وی

moviewatchers

فیلمهای مسیحی ۲۰۱۶و ۲۰۱۷ مورد علاقه آمریکائیها

سال ۲۰۱۶ سال پرباری در صنعت فیلمسازی آمریکا بود و در این میان فیلمهای با مضمون مذهبی نیز با استقبال بسیاری رو به رو شدند. گروه بارانا فهرستی از فیلمهای مسیحی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ جذاب که مورد استقبال عموم آمریکائیها قرار گرفته‌اند را تهیه کرده است. ازجمله این فیلمهای مردم پسند میتوان به انیمیشن زوتوپیا و یافتن دوری اشاره کرد. هر دوی این فیلمها با استقبال ۳۰ درصدی پروتستانها مواجه بودند. فیلم جنگ داخلی نیز در میان فیلمهای مورد پسند جماعت مسیحی آمریکا قرار گرفت. معجزه هایی از بهشت نیز در این فهرست قرار دارد. از دیگر فیلمهای با مضمون دینی میتوان به خودکشی اسکوائد، ایکس-من اشاره کرد. استخر مرگ نیز از جمله فیلمهایی است که با استقبال پیروان کلیسای اونجلیک رو به رو شد.
تصویری که هالیود در سالهای گذشته از مسیحیت ارائه کرده است همواره با مخالفتهایی در میان مسیحیان مواجه بوده است. یازده درصد از آمریکائیها معتقدند تصویرپردازی هالیود از مسیحیت منفی است و ۱۳ درصد نیز نظر مثبت نسبت به فیلمهای مسیحی هالیوود دارند. ۱۵ درصد نیز این تصویرپردازی را خنثی ارزیابی کرده اند و ۲۸ درصد نیز همزمان نحوه پرداختن هالیوود به موضوعات مسیحی را هم دارای جنبه های مثبت هم منفی ارزیابی کرده اند. و ۲۲ درصد نیز درباره نقد این آثار اظهار بی اطلاعی کرده اند و میگویند نظری درباره رویکرد هالیوودد به مسیحیت ندارند. علیرغم این نظرات از هر ده آمریکایی یک آمریکایی معتقد است که هالیوود نگاهی کلیشه ای به موضوع دین دارد. آمار نشان میدهد که ۱۶ درصد از آ»ریکائیها بعد از دین فیلمهایی با مضمون مسیحیت زاویه دید خود را نسبت به این دین تغییر داده اند و خود را دیندارتر توصیف کرده اند.

pastors

افزایش میانگین سنی کشیشان، بحران جدی کلیسای کاتولیک

بر اساس آمار تازه منتشر شده در نشریه کشیشان کلیساهای آمریکا، در مقایسه با دهه ۸۰ و ۹۰ تعداد بسیار کمتری از مسیحیان مایل به کشیش شدن هستنددر حالیکه پیش از این متوسط سن کشیشان ۴۰ سال بود اکنون این متوسط سن افزایش یافته است و نشان می‌دهد جوانان کمتر به حوزه‌های علمیه کشیشان وارد می‌شوند. . هرچند مقام کشیشی در آمریکا از اعتبار اجتماعی و امنیت رفاهی و شغلی بالایی برخوردار است اما ظاهراً جوانان آمریکایی دیگر کشیش شدن را به عنوان شغل جذاب نمیدانند. این تحقیق نشان میدهد که اکنون متوسط سن کشیشان آمریکایی ۵۵ سال است در حالیکه تحقیق مشابهی که در سال ۱۹۹۲ انجام شد متوسط سن کشیشان را ۴۴ سال اعلام کرده بود. به گفته کارشناسان ممکن است این کاهش تعداد مرتبط به تفاوت های بینیشی هر نسل نسبت به نهاد مذهب باشد.
بر اساس نتایج این تحققی پرسش این است که آیا با ادامه این روند نزولی در جذب کشیشان جوان، نهاد کلیسا با بحران کمبود کشیش در سالهای آتی مواجه خواهد شد؟ در حالیکه در سال ۱۹۹۲، ۳۳ درصد از کشیشان زیر ۴۰ سال بودند اکنون فقط ۱۵ درصد از آ«ها به این گروه سنی متعلقند. تعداد کشیشان بالای ۶۵ سال از ۶ درصد به ۱۷ درصد افزایش یافته است. تعداد افراد گروه سنی ۵۶ تا ۶۴ سال نیز از ۱۸ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافته است. اکثر کشیشان معتقدند این یک بحران جدیست و باید برای جذب جوانان به شغل کشیشی برنامه ریزی جدی تری انجام داد.

Homeland Security Secretary John Kelly (L), Secretary of State Rex Tillerson (C) and Attorney General Jeff Sessions (R), deliver remarks on issues related to visas and travel after U.S. President Donald Trump signed a new travel ban order in Washington, U.S., March 6, 2017. REUTERS/Kevin Lamarque     TPX IMAGES OF THE DAY

فعالان بین الادیانی: قانون جدید ترامپ همچنان علیه مسلمانان است

روز دوشنبه ۱۳ فوریه، طیف وسیعی از نهادهای مذهبی و رهبران دینی گرد هم آمدند تا دستور بازنگری شده ترامپ درباره منع ورود شهروندان مسلمان به این کشور را محکوم کنند. ترامپ بعد از صدور اولین حکم منع ورود مسلمانان به آمریکا در ۲۷ ژانویه، که با اعتراضات و مخالفت‌های بسیار در آمریکا مواجه شد حکم جدیدی صادر کرد که طبق آن افراد دو ملیتی، افرادی که دارای گرین کارت و یا ویزا هستند شامل این قانون نمی‌شوند. و با افزودن تبصره‌های دیگری درباره شهروندان عراق و آوارگان سوری به اصطلاح در قانون اولیه منع ورود مسلمانان تجدید نظر کرد.
این قاننون از ۱۶ مارس لازم الاجرا خواهد بود.
در همین راستا نهادهای مذهبی و نمایندگان ادیان اسلام، کاتولیک یهودیان، پروتستانها و دیگرا فعالان بین الادیانی روز دوشنبه با صدور بیانیه ای قانون جدید ترامپ را محکوم کردند و اعلام کردند ممنوعیت ممنوعیت است و فرقی ندارد شامل حال چه کسانی شود.
آنها افزودند قانون جدید نیز مانند قانون قبل در اساس قانون منع ورود مسلمانان به آمریکاست که تبعیض آمیز و غیرقانونی است. قاضی فدرالی که پیش از این حکم ترامپ را لغو کرده بود در این باره گفت هنوز هیچ سندی دال بر اینکه مسلمانان کشورهای نامبرده در عملیات تروریستی دست داشته اند وجود ندارد و به همین دلیل دستور ترامپ غیر قانونی و تبعیض آمیز است.

58a501fa2900002200f26b2f

پروژه زنان سیک برای تحقق برابری جنسیتی

بسیاری از زنانی که خود را پیرو دین سیک میدانند حداقل یک وجه مشترک دارند: نام کائور. آنها ممکن است این نام را در وسط یا آ[ر اسم خود بکار برند، هرچند این اسم کاربرد قانونی ندارد اما بخشی از میراث زنان آزادیخواه و برابری طلب سیک محسوب میشود که تاریخ آن به قرن هفدهم باز میگردد و برای مطالبه حق برابری و مبارزه با سیستم کاستی به نشانۀ مخالفت با تبعیض جنسی نام زنان سیک افزوده شد.
اکنون بار دیگر دو ساجی کائور ساهوتا، عکاس و جسی کائور لهایل، نویسنده از زنان سیک خواسته اند تا درباره لفظ کائور و معنایی که برای زنان سیک دارد نظرات خود را بیان کنند. آنها با راه اندازی کمپینی به نام پروژه کائور قصد دارند میراث آزادیخواهی و برابری طلبی زنان سیک را بار دیگر برجسته کنند و فضایی برای بیان تجارب مختلف زنان سیک فراهم کنند.
لهایل در باره پروژه کائور به هافینگتون پست گفت مه نظریه های فمینیستی جریان غالب رسانه ها را دیده ایم، اما این نظریه ها چیزی برای زنان سیک ندارند و چیزی نیز درباره آنها نگفته‌اند به همین خاطر به این فکر افتادیم که جریانی متعلق به خود داشته باشیم. آنها میگویند در این پروژه فقط زنانی حق شرکت دارند که خود را سیک میدانند و از واژه کائور در نامشان استفاده میکنند. آنها امیدوارند پروژه کائور مورد استقبال زنان سیک در اقصا نقاط جهان قرار گیرد.

لهیا و ساهوتا میگویند آ«ها تنها دو سوال از زنان میپرسند: نخست اینکه تجربه کائور بودن خود را چگونه فهم میکنند و دیگر اینکه تا کنون چه تجربیاتی در این زمینه کسب کرده اند. . آنها از زنانی که به این حرکت پیوسته اند یک عکس به انضمام یک مصاحبه بیست دقیقه ای شفاهی از تجربه زن بودن و سیک بودن تهیه کرده اند و در وب سایت خود قرار داده اند. آنها میگویند مصاحبه تلفنی باعث شده است زنان آژادانه تر تجربیات خود را با دیگران سهیم شوند.
زنان کائور سیک تا کنون به شیوه های مختلف درباره ازدواج، طلاق، بچه داری، از دست دادن فرزند، مبارزه با افسردگی، روابطشان با والدین و نقشهای زنانه خود به عنوان زنان برابری طلب سیک صحبت کرده اند. برخی از موضوعات مطرح شده اختصاصا به تجارب زنان مهاجر سیک مرتبط است. اما به گفته لهیا بسیاری از این تجارب قابل تعمیم به جوامع مختلف و زنان مختلف با پیش زمینه های دینی متفاوت است.

3344

یک رهبر کاتولیک: نظارت کافی بر موضوع پیشگیری از تجاوزات جنسی به کودکان صورت نمی‌گیرد

فیشر، اسقف کاتولیک سیدنی میگوید نمیتواند وانمود کند که نظارت کافی بر رفتار کشیشان متجاوز صورت میگیرد و آنها بار دیگر مرتکب آزار جنسی کودکان نمی‌شوند.
وی افزود همواره با مساله حمایت مالی کلیسا از متجاوزان دست به گریبان بوده است. اما کنسول کلیسا اصرار دارد که بسیاری از کشیشان هیچ دارایی ندارند و برای گذران زندگی به وجوه دینی که مسیحیان به آنها میپردازند متکی هستند و در این زمینه کلیسا هیچ دخالتی ندارد.
فیشر میگوید برخی معتقدند که کلیسا در هر حال به حمایت مالی از این کشیشان ادامه میدهد اما باید در نظر داشت که این موقعیت دشواریست که کلیسا با آن مواجه است. یکی از قربانیان تجاوز جنسی کلیسا نیز با انتقاد از حمایت مالی کلیسا از متجاوزین گفت ما انتظار داریم کلیسا حامی قربانیان باشد نه متجاوزین.

20170225_ASP002_0

جدال دولت تایلند با فرقه نوظهور بودایی داماچیو

فرا داماچیو رهبر سابق یک فرقه جنجالی بودایی مدتی است از نظرها غایب شده است، برخی میگویند به خارج فرار کرده و برخی گمان میکنند از دنیا رفته است. این راهب متهم به دست داشتن در یک پرونده کلاهبرداریست. ۱۶ فوریه افسران پلیس سرانجام موفق شدند به مجموعۀ مذهبی عظیمی که مقر افراد جنبش داماچیو در حاشیه بنکوک است دست پیدا کنند، آنها به جز یک راهب که اکثراً با عینک آفتابی دیده شده است یک رختخواب را که با متکا پر شده بود نیز یافتند.
۲۲ فوریه بیش از چهار هزار سرباز و پلیس به مقر این فرقه در بیرون از شهر حمله کردند تا این مجموعه را پاکسازی کنند اما با مقاومت شدید پیروان این فرقه بودایی مواجه شدند آنها تمام ورودیهای ساختمان را بسته بودند. سخنگوی این فرقه بودایی میگوید سی هزار نفر در این مجموعه حاضرند و به رغم اخطار نیروهای پلیس به هیچ وجه حاضر به ترک این مکان نیستند. هوادران داماچیو چند روز متوالی در بانک.ک در اطراف ایستگاه های پلیس تجمع کرده اند و خواستار پایان دادن به تعقیب و آزار پیروان جنبش دینی فرقه داماچیو شده‌اند.
این فرقه که سال ۱۹۷۰ تشکیل شد اکنون سه میلیون پیرو در سراسر جهان دارد و بانفوذترین معبد تایلند به حساب می‌آید. ساختار این فرقه تا حدی شبیه به پیروان کلیسای مگا اونجلیک است که به سرعت پیروان زیادی را در سراسر جهان حذب خود کرد. پیروان این فرقه جدید بودایی، معابد سنی بودایی را متهم به دنیا پرستی میکنند. آنها میگویند معبد اصلی و رسمی بانکوک میخواهد واتیکان بوداییها باشد و این چیزیست که ما نمیپذیریم.

این فرقه علاوه بر دولت در میان بوداییان نیز منتقدان و مخالفان سرسختی دارد که رهبران این فرقه را متهم به پوپولیسم میکنند.

 

Christian families who left from Al-Arish in the North Sinai Governorate after the escalation of a campaign targeting Christians by Islamic State militants last week, arrive at the Evangelical Church in Ismailia, Egypt February 24, 2017. REUTERS/Ahmed Aboulenein

فرار مسیحیان مصر از شبه‌جزیرۀ سینا در پی تهدیدات و قتل عامهای داعش

خانواده‌های مسیحی و دانشجویان مصری در پی کشتار بی امان داعش ناچار به فرار از شبه جزیره سینا در مصر شده‌اند. داعش هفت مسیحی را تنها در سه هفته گذشته به قتل رسانده‌اند.
خبرنگار رویترز گزارش کرده است که ۱۵ خانواده مسیحی رادر شهر کانال سوئز در کلیسای اونجلیک اسماعیلیه دیده است و مقامات کلیسا میگویند ۱۰۰ خانواده از ۱۶۰ خانواده مسیحی شبه جزیزه سینا ناچار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. بیش از ۲۰۰ دانشجوی این ناحیه نیز از ترس جان از شبه جزیره گریخته‌اند.
داعش مسئولیت قتل این هفت مسیحی را به عهده گرفته است و اعلام کرده که پنج نفر را به ضرب گلوله از پای انداخته، یکی از آنها را آتش زده و سر دیگری را بریده است.
داعش بارها به کلیساهای مسیحی در مصر حمله کرده است و خانه‌های آنها را به آتش کشیده است. داعش با تهدید مسیحیان مصر باعث آوارگی آنها شده است.
ساکنان آریش، پایتخت شبه جزیره سینا میگویند نظامیان در شهر دور میزنند و فهرستی از مسیحیانی که باید به قتل برسند را به صورت آنلاین منتشر کرده اند و همچنین به دیوارهای خیابنها نصب کرده اند و مدام به مسیحیان هشدار میدهند که یا شهر را ترک کنند یا منتظر مرگ باشند.