همه نوشته‌های موسسه گفتگوی ادیان

اعتراف پاپ پیشین به ارائه «اطلاعات نادرست» در پرونده سواستفاده جنسی

🔸پاپ بازنشسته بندیکت شانزدهم اعتراف کرده است که در جریان تحقیقات در مورد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک آلمان اطلاعات نادرست داده است.
منشی پاپ بندیکت شانزدهم رهبر سابق کلیسای کاتولیک در بیانیه‌ای که امروز دوشنبه در وبسایت واتیکان نیوز منتشر شده است، گفته است:« پاپ بندیکت شانزدهم به دلیل ارائه اطلاعات نادرست در جریان تحقیقات در مورد سوء استفاده جنسی در اسقف‌نشینی قدیمی‌اش در مونیخ عذرخواهی کرده است.»
در این بیانیه آمده است که که اطلاعات نادرست «با نیت بد» ارائه نشده است. او مقصر را ویراستار شهادت کتبی پاپ سابق عنوان کرد.
پاپ سابق که ۹۴ سال سن دارد به گروه تحقیق گفته بود که در جلسه سال ۱۹۸۰ که در مورد یک کشیش پدوفیل بحث می شد، حضور نداشته است. او اکنون تأیید کرده است که در این جلسه شرکت کرده است، اما تاکید کرده است که هیچ تصمیمی در مورد انتصاب مجدد کشیش برای بازگشت به کارش گرفته نشده است.
روز پنج‌شنبه گذشته گزارشی منتشر شد که نشان میداد کاردینال یوزف راتسینگر اقدامی علیه دو کشیش مظنون به تعرض جنسی به کودکان انجام نداده بود🔸

WASHINGTON, DC - DECEMBER 02:  The Capitol Christmas tree is shown lighted during a ceremony on the west front of the U.S. Capitol December 2, 2015 in Washington, DC. This year's tree, a 90-year-old Lutz Spruce standing 74-feet tall and weighing 6,400 pounds, was harvested from the Chugach National Forest in Alaska and transported 4,400 miles to Washington.  (Photo by Chip Somodevilla/Getty Images)

تبریک عید کریسمس از سوی موسسه گفتگوی ادیان

*این است بنده من که او را برگزیدم
او ستیزه نخواهد جست و
نی بشکسته را خرد نخواهد کرد
و حق را به ملتها بشارت خواهد داد*
انجیل متی ۱۲-۲

جهان در آستانه میلاد پیامبر بزرگ خدا، عیسی‌بن‌مریم و نو شدن سال میلادی ایستاده است. رنج و شادی همچنان در هم آمیخته‌اند و خیر و شر همچنان در جدالی سخت. آنچه در این سال گذشت:
جهش‌های پیاپی کوید ۱۹ بود که با سویه‌های جدید خود را به ۲۰۲۲ رسانده است اما واکسیناسیون گسترده سبب شده تا از هراس‌ بی‌امان مردمان کاسته شود. در این میان بار دیگر مجادلات دوگانه علم و دین بر سر زبانها افتاد و جفاها هم بر دین رفت و هم بر علم. حال آنکه این دوگانه‌سازی از اساس خطایی بزرگ است. علم و دین هر دو آمده‌اند تا انسان به سعادت و شکوفایی و صلح دست یابد نه آنکه محملی برای جنگ و تعارض گردد.
در سالی که گذشت طالبان با سیطره یافتن بر افغانستان امیدهای بسیاری از مردمان افغان را به زندگی امن و امید بسیاری از دینداران را به قرائت رحمانی از دین به تاراج داد.
مساله مهاجرت و پناهندگی که سال ۲۰۲۱ نیز به واسطه طالبانیزه شدن افعانستان و فقر و ناامنی در سراسر جهان، شدت داشت، همواره باعث قدرت گرفتن جریان‌های ضد مهاجری شده که در اساس ریشه در نژادپرستی دارند، تعارض‌هایی که کام جهان را تلخ‌ کرده‌اند. این اختلافات و بهم ریختگی‌های فرهنگی به هویت‌سازی‌های افراطی دامن می‌زند که از دل آن بنیادگرایی و افراطی‌گری‌های دینی و قومی و نژادی سربرمی‌کشند.
در آستانه جشن‌های کریسمس خواب جهان همچنان آشفته است، اما هر میلادی نشان از امیدی تازه دارد و جشن میلاد پیامبر صلح و دوستی، این امید را در دل زنده نگه می‌دارد که سرانجام آموزه‌های پیامبران که عشق و برادری و برابری است جهان را نجات خواهد داد.
موسسه گفتگوی ادیان در تهران میلاد عیسی ابن مریم را به تمام جهانیان و مسیحیان و بخصوص هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت می‌گوید.

سید محمد علی ابطحی
رییس موسسه گفتگوی ادیان

download

پاپ فرانسیس: خشونت خانگی علیه زنان اقدامی تقریبا شیطانی است

🔸پاپ فرانسیس شب گذشته در مصاحبه با شبکه تی جی فاویو ایتالیا درباره خشونت خانگی علیه زنان گفت کسی که اقدام به چنین کاری میکند “تقریبا عملی شیطانی” مرتکب شده است.

این سخنان از قوی‌ترین بیانات پاپ درباره خشونت علیه زنان است.
در برنامه یکشنبه شب شبکه تی جی فایو پاپ با سه زن و یک مرد، که همگی دارای پیشینه‌های دشواری بودند، گفت‌وگو کرد.
به نوشته گاردین پاپ فرانسیس در پاسخ به پرسش زنی به نام جیوانا که قربانی خشونت خانگی بوده است، گفت: «تعداد زنانی که در خانه‌هایشان، حتی توسط شوهران‌شان، مورد ضرب و شتم و آزار قرار می‌گیرند، بسیار بسیار زیاد است.»
پاپ گفت: «مشکل این است که برای من، این [خشونت] تقریباً شیطانی است، زیرا سوء‌استفاده از شخصی است که نمی‌تواند از خود دفاع کند و فقط می‌تواند (تلاش کند) جلوی ضربات را بگیرد.»
پاپ گفت که چنین رفتاری «بسیار تحقیر‌آمیز» است.
از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ که بسیاری را مجبور کرده است زمان بیشتری در خانه‌هایشان بمانند، پاپ فرانسیس بارها علیه خشونت خانگی صحبت کرده است🔸

محکومیت گسترده اخراج معلم محجبه از مدرسه‌ای در کانادا

🔸 اخراج یک معلم کانادایی به دلیل داشتن حجاب در کلاس درس باعث محکومیت گسترده قانون بحث برانگیز لایحه ۲۱ در استان «کِبِک» کانادا شده است.
منتقدان می‌گویند این قانون اقلیت‌های مذهبی و قومی را از پایبندی به فرهنگ و اعتقاداتشان محروم‌می‌کند.
اوایل ماه جاری به معلمی با نام فاطمه انواری در شهر «چلسی» ایالت کبک کانادا، گفته شد از این پس اجازه نخواهد داشت به شغل خود ادامه دهد، چرا که پوشش سر وی با لایحه ۲۱ قانونی که در سال ۲۰۱۹ تصویب شد، مغایرت دارد.
بر اساس این قانون، کارمندان دولتی «کبک» از جمله افسران پلیس، وکلا، قضات و معلمان از پوشیدن «نماد‌های مذهبی» منع می‌شوند.

در همین زمینه، رسانه نشنال پست کانادا در گزارشی به نقل از دفتر “جاستین ترودو” نخست‌وزیر فدرال کانادا نوشت: “در کانادا هیچ‌کس نباید شغل خود را به‌خاطر لباس پوشیدن یا اعتقاد مذهبی از دست بدهد. ما درهای گفت‌وگوی حقوقی درباره این قانون در دادگاه را نبسته‌ایم.”
لایحه ۲۱ کبک در سال ۲۰۱۹ به‌منظور حفظ “لائیسیته و سکولاریسم” در ارایه خدمات همگانی ارایه شده است. این لایحه که بهار ۲۰۲۱ توسط دادگاه کبک تایید شد، به دلیل هدف قرار دادن مسلمانان، سیک‌ها و یهودیان مورد انتقاد قرار گرفته است. رهبر حزب لیبرال در جریان مناظره انتخابات اخیر فدرال در سپتامبر امسال، این قانون را تبعیض‌آمیز خواند و از تصویب‌کنندگان این قانون خواست در این باره عذرخواهی کنند.
فرانسوا لگو” نخست‌وزیر کبک و فرانسوا وین دالی” رییس موقت هیات مدرسه‌های غرب کبک و همچنین انجمن آزادی‌های مدنی کانادا (CCLA)، شورای ملی مسلمانان کانادا و سایر گروه‌ها، به اخراج این معلم اعتراص کرده‌اند و برخی نیز با ارائه دادخواستی خواهان لغو قانون ۲۱ شده‌اند.
تعدادی از مادران و پدران، دانش‌آموزان و دیگر اعضای جامعه، سه‌شنبه همین هفته گردهم آمدند تا حمایت‌شان از انواری را اعلام کنند.
همچنین عدادی از معترضان که حدود ۱۵۰ نفر بودند در چند صد متری دفتر “رابرت بوسی‌یر” نماینده مجلس ملی کبک که نماینده منطقه انتخاباتی گاتینو بود، گردهم آمدند و تابلونوشته‌هایی در اعتراض به این تصمیم در دست داشتند🔸

1024px-Vatican_City_250566503

مردی به اتهام اقدام برای «توهین به مقدسات» سیک‌ها در معبد طلایی هند کشته شد

گروهی از افراد خشمگین در هند مردی را به اتهام اقدام برای توهین به مقدسات سیک‌ها مورد ضرب و جرح قرار دادند و به قتل رساندند.
پلیس شهر امریتسار واقع در ایالت پنجاب هند می‌گوید فرد مقتول متهم است که در روز شنبه می‌خواست در «معبد طلایی» یا «دربار صاحب» که مقدس‌ترین معبد سیک‌ها به شمار می‌رود، ‌به مقدسات توهین کند.
به نوشته سرویس جهانی بی‌بی‌سی، این فرد ظاهرا وارد محدوده داخلی یک معبد شد که کتاب مقدس سیک‌ها به نام «گورو گرانت صاحب» در آن نگهداری می‌شود و سپس یک شمشیر تشریفاتی را که در کنار آن کتاب بود برداشت، اما به سرعت توسط گاردهای معبد و دیگران دستگیر شد.
این که پس از آن دقیقا چه اتفاقاتی رخ داده روشن نیست، اما پلیس می‌گوید زمانی که ماموران رسیدند، جنازه فرد مزبور را پیدا کردند.
این گزارش می‌گوید که کمتر از ۲۴ ساعت قبل نیز مرد دیگری که سیک‌ها در یک معبد دیگر در ایالت پنجاب او را به توهین به مقدسات متهم کرده بودند، بر اثر ضرب و جرح کشته شد. رسانه‌های هند می‌گویند پلیس ابتدا این مرد را بازداشت کرد، اما مردم محلی با پلیس درگیر شدند و آن مرد را کشتند.
بسیاری از سیک‌ها حزب حاکم «کنگره» هند را متهم کرده‌اند که در مورد کسانی که به مقدسات آنها توهین کرده‌‌اند، کاری انجام نمی‌دهد🔸

1960

تراسموز، روستایی که با تکفیر معروف شد

🔸روستای تراسموز واقع در تپه‌های شمالی اسپانیا سالانه هزاران توریست را به سمت خود جلب میکند. جاذبه این روستا نه قلعه تاریخی نیمه ویرانش است نه طبیعت باشکوهش، بلکه پیشینه مذهبی این روستای کم جمعیت چهل و هفت نفره عامل شهرت آن در جهان است.
تراسموز دهکده تکفیر شده جادوگران است که ساکنانش میگویند حالا دیگر از این طرد و تکفیر دلخور نیستند زیرا زمان نشان داده است که به نفع آنها شده است.
هر تابستان بیش از شش هزار نفر برای شرکت در فستیوال جادوگری در جولاب به این دهکده می‌آیند. آنها در مراسم جادوگری شرکت می‌کنند و از موزه کوچک ساحران دهکده نیز بازدید میکنند.
پیشینه تکفیر تراسموز به جنگ و جدال‌های هفتصد سال پیش از این باز می‌گردد. هفتصد سال پیش روستای ثروتمند محل سکونت مسیحیان و یهودیان و اعراب مسلمان بود که یک دشمن قدرتمند داشتند: صومعه وروئلا.
این صومعه با روستاییان تراسموز بر سر قطع درختان منطقه بین روستا و صومعه اختلاف داشتند و همین احتلاف باعث شد که روحانیون صومعه این روستا را تکفیر کنند و از قلمرو کلیسای کاتولیک بیرون برانند.

منازعه دوم بین روستا و صومعه دویست و پنجاه سال بعد اتفاق افتاد که بر سر آبراهه بین روستاییان و صومعه اختلاف افتاد. از آنجا که ریش سفیدان منطقه حق را به روستاییان دادند روسای صومعه دست به تلافی زدند و با حکم پاپ جولیوس دوم تراسموز را روستای سحر و جادو خواندند و ورود و خروج به آن را ممنوع کردند.
سالها بعد از تکفیر این روستا، نگهبانان قلعه تاریخی روستا مخفیانه در آنجا شروع به ساخت سکه تقلبی کردند، سر و صداهایی که در ساعات غیرمعمول از قلعه به گوش میرسید باعث شد اهالی صومعه مردم منطقه را قانع کنند که اهالی روستا در حال جادوگری و ساخت طلسم و تعویذند.
این روستا کم کم به واسطه تغییرات جمعیتی و مذهبی و همچنین مدرنیزاسیون و شهرنشینی در اسپانیا رشهرت خود را از دست داد تا اینکه در سالهای اخیر اهالی روستا به فکر احیای شهرت تاریخی خود افتادند. آنها ابتدا میخواستند با بازسازی قلعه قدیمی و تبلیغ صنایع دستی به تراسموز رونق دوباره ببخشند اما به این نتیجه رسیدند که از بدنامی تاریخی روستا، آسان‌تر و سریعتر به هدف خود میرسند بنابراین روستای جادوگران تکفیر شده بار دیگر با جشنواره‌های مربوط به آداب و مراسم جادوگران بر سر زبانها افتاد🔸

3579

بزرگترین جشن بین‌الادیانی در شهر کاونتری در ماه سپتامبر

🔸شهر کاونتری، شهری با بیشترین تنوع مذهبی در انگلیس، میزبان طولانی‌ترین جشن بین الادیانی در ماه سپتامبر خواهد بود. این رویداد که با هدف گفتگوهای بین الادیانی و تقویت دوستی پیروان ادیان مختلف برگزار می‌شود، جشنواره‌ای از موسیقی، تئاتر، غذا و مباحث ادیانی است.

این‌جشن مجموعه‌ای از رویدادهای زنده است که به همت کمپانی رویال شکسپیر و شهر فرهنگی کاونتری برگزار میشود و شامل چهار اجرای تئاتر، چندین اجرای موسیقی و یک اینسالیشن هنری از طرف خالق برج یادبود پاپی در لندن است.

اریکا وایمن مدیر هنری این رویداد مذهبی به گاردین گفت این جشنواره نوعی زیارت آهسته و طولانی در شهر است.
اریکا بیش از چهار سال است برای برپایی این زیارت مذهبی در قالب رویدادهای هنری با رهبران دینی محلی و پیروان ادیان مختلف در شهر کاونتری تماس و همکاری نزدیک دارد.

وی میگوید هیچ گاه رویدادی در این ابعاد را مدیریت نکرده به ویژه در دوران کرونا. این رویداد چیزی شبیه به حرکت دراوردن یک شهر برای گفتگو درباره دین است، اینکه انسانها چگونه همدیگر را می‌بینند و چه چیزهایی به اشتراک دارند.

در این رویداد شهر تبدیل به صحنه‌ای بزرگ میشود که پیروان ادیان روایتهای خود را از تجربه دیندارانه زیستن در میان ادیان دیگر به فرمهای مختلف هنری بیان میکنند.🔸

5152

زندگی یا مرگ هزاره‌ها: وظیفه اخلاقی استرالیا در قبال آنان

نویسندگان: ستاره محمدی و سجاد عسکری؛ گاردین

روزنامه گاردین در شماره بیستم جولای خود مقاله‌ای را به رویدادهای افعانستان اختصاص داد. این‌مقاله را خانم محمدی و آقای عسگری از هزاره‌های مقیم استرالیا نوشته‌اند.

طالبان همزمان با رفتن نیروهای ائتلاف از افغانستان کشتار مردم را با شدتی بیشتر آغاز کرده است. هزاره‌ها اهداف ویژه طالبان هستند. هزاره‌ها عمدتاً شیعه و باسواد و دارای ارزش‌های لیبرال می‌باشند. موفقیت آموزشی و فرهنگی آنان از ۲۰۰۱ تاکنون با تعصب‌های طالبان مغایرت دارد.
قتل‌عامی که طالبان به راه انداخته در ماه‌های آینده جمعیت گسترده‌ای را در جست‌وجوی پناهندگی به سمت مرزها و مناطق بین‌المللی روانه می‌کند. آن‌ها برای نجات جانشان فرار می‌کنند. استرالیا، اتحادیه اروپا، آمریکا و دوستان افغانستان در جامعه جهانی تعهدی اخلاقی به آن‌ها دارند.
به گفته نعمت‌الله ابراهیمی در کتاب *”هزاره‌‌ها و دولت افغانستان: شورش، طرد و مبارزه برای بازشناسی،”* هزاره‌ها ۱۹-۲۵درصد از جمعیت ۳۸میلیونی افغانستان را تشکیل می‌دهند. نیروهای بین‌المللی درحال ترک افغانستان هستند و وضعیت امنیتی وخیمی را باقی می‌گذارند. طالبان درحال حمله به مناطق هزاره‌نشین است. تهدید جانی هزاره‌ها امری بعید نیست اکنون درحال رخ‌دادن است.
دولت استرالیا سفارت خود در کابل را تعطیل کرده است. استرالیا همچنین ۸۰نیروی دفاعی خود را از افغانستان خارج کرده و به ماموریت ۲۰ساله خود در افغانستان پایان داده است. استرالیا باید به تعهدات اخلاقی و سیاسی خود عمل کند و از گروه‌های پرخطری در افغانستان حفاظت کند که جنایات گسترده طالبان جان آنان را تهدید می‌کند.
استرالیا نیاز نیست که برای کمک به مردم وحشت‌زده افغانستان نیروهای نظامی بفرستد. استرالیا می‌تواند از هزاران پناهنده هزاره‌جاتی حمایت کند که اکنون در استرالیا حضور دارند. استرالیا می‌تواند رنج و نگرانی هزاره‌ها را کاهش دهد که بیش از ۸ سال در برزخ ویزاهای موقت گرفتارند.
بسیاری از پناهندگان افغان از قوم هزاره هستند که مشحص شده است آواره هستند اما به آنان ویزای موقت داده شده است. خطایی کوچک در یک فرم می‌تواند ویزای دائم را لغو و آن را به ویزای موقت تبدیل کند. مردم هزاره همزمان که سرزمین مادری‌شان درحال فروپاشی است، از محدودیت ویزاها، جدایی از خانواده، محدودیت سفر و فقدان حمایت دولتی نیز در رنج‌اند. راه شهروند شدن بر آنان بسته شده است. سیاست کنونی موجب شده است که کل جامعه هزاره‌ها در فقر به سر ببرند و وحشت بازگردانده شدن به افغانستان خواب و آرامش از آنان برباید.
اگر این افراد به افغانستان برگردانده شوند به احتمال زیاد کشته می‌شوند. با وخیم‌ترشدن اوضاع امنیتی در افغانستان، پرداختن به مسئله افزایش ساکنان پناهنده هزاره نیز الزامی‌تر می‌شود.
دولت استرالیا اکنون می‌تواند به این هزاره‌ها کمک کند. استرالیا ۱۲هزار ویزای بشردوستانه به پناه‌جویان سوریه‌ای در سال ۲۰۱۵ داد. طرحی مشابه می‌تواند برای مردم هزاره نیز اجرا شود. مردمی که هم اکنون در خطر قساوت‌های گسترده طالبان هستند.
دولت استرالیا همچنین می‌تواند از هزاران پناهنده هزاره‌ای حمایت‌ عملی کند که سال‌هاست در اندونزی و مالزی به سر می‌برند. آن‌ها نمی‌توانند در اندونزی و مالزی ساکن شوند؛ زیرا عضو کنوانسیون پناهندگان نیستند و همچنین نمی‌توانند به افغانستان برگردند؛ زیرا خطرناک و ناامن است.
استرالیا و نیوزلند به عنوان دو کشور ثروتمند در منطقه آسیا-اقیانوسیه که خود را مروجان آزادی و دمودکراسی و حقوق بشر می‌دانند ظرفیت بسیاری برای مداخله و فراهم‌سازی گزینه‌های سکونت دارند. بسیاری از آوارگان عضوی از خانواده‌شان در استرالیاست و اجتماعاتی وجود دارد که از آنان حمایت کند.
استرالیا به‌عنوان کشوری غربی این جایگاه را دارد که بر متحدان خود در اتحادیه اروپا برای کمک به سکونت پایدار و یکپارچه پناهندگان فشار آورد. هزاره‌ها همچنین در یونان و قاره اروپا آواره‌اند. در سال‌های اخیر اتحادیه اروپا به شکلی فزاینده مردم افغانستان را به‌رغم وضعیت امنیتی وخیم کشورشان دیپورت می‌کند.
دولت استرالیا همچنین می‌تواند از روابط تجاری و حمایتی با دولت کابل برای التزام آن‌ها به توجه و حفاظت بیشتر از گروه‌های آسیب‌پذیر مانند هزاره‌ها استفاده کند. تا زمانی که افغانستان نتوانسته شرایط زندگی امن و باعزتی برای همه شهروندانش فراهم کند جنایات گسترده ادامه می‌یابد و فرار و پناهنده‌شدن ادامه می‌یابد.
اگر استرالیا این گروه‌های در خطر بسیار و نیازمند یاری ما را نپذیرد طالبان آنان را خواهد کشت. هیچ کس نمی‌خواهد سرزمین مادری‌اش را ترک کند؛ اما طالبان درحال دردست‌گرفتن قدرت است و هزاره‌ها چاره‌ای جز ترک دیار یا مردن ندارند🔸

3500

برگزاری نماز عید قربان در انگلستان

🔸مسلمانان انگلیس برای اولین بار بعد از همه‌گیری کرونا توانستند در کنار هم عید قربان را جشن بگیرند و عبادت کنند. محدودیت‌های فاصله اجتماعی قبل از عید برداشته شده بود.
محمد عریف از اتحادیه مسلمانان والسال گفت: «ما درواقع دو جشن داریم یکی جشن عید قربان و دیگری آزادشدن از محدودیت‌های کرونا و اینکه بتوانیم باهم و درکنارهم باشیم و خانواده و دوستانی را ببینیم که مدت زیادی است ندیده‌ایم.». او جشن عید قربان را برای کاهش خطر شیوع ویروس کرونا در پارک برگزار کرد.
هزاران نفر در پارک ویکتوریایی لستر نماز عید را برگزار کردند؛ اما در بیرمنگهام جشن سالانه عید در پارک اسمال‌هیث لغو شد. در این مراسم معمولاً ۶۰هزار نفر شرکت می‌کردند. برگزارکنندگان ترتیبی دادند که چهار نماز شکرگزاری به شکل جداگانه در مسجد و یکی در فضای بیرون برای ۵۰۰ نفر برگزار شود.
کامران حسین مدیر ارشد این مسجد گفت: ما با برخی از پزشکانی که در صف نخست مبارزه با کرونا هستند مشورت کردیم و باتوجه به افزایش سرایت دوباره کرونا در انگلستان به این نتیجه رسیدیم که برگزاری چنین مراسمی خیر عمومی نیست. وی گفت اینکه بعد از مدتی طولانی افراد توانستند درکنارهم نماز بخوانند حسی غریب داشت. البته ما فضایی ایجاد کردیم که اگر کسانی هنوز می‌خواهند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند به مشکل برنخورند. و افراد را به پوشیدن ماسک و ضدعفونی دست‌ها تشویق کردیم. محدودیت‌ها در بهترین زمان برای ما برداشته شد. این چهارمین نماز عید در دوره کروناست و این اولین مراسمی بود که تاحدی به‌شکل عادی قبل از کرونا برگزار شد.
یک اتوبوس در محل قرار داده شده بود تا جوانان را اگر تاکنون واکسن نزده‌اند تشویق به واکسن‌زدن کند.
رهبران مسجد مرکزی لندن باوجود آنکه دولت همه محدودیت‌های کرونا را لغو کرده است برنامه‌های خود را تغییر ندادند. منیر احمد سخنگوی این مسجد گفت: ما همچنان محدودیت‌ها را دنبال می‌کنند و به یکباره و ناگهانی به حالت عادی برنمی‌گردیم. ما کاری را انجام می‌دهیم که ایمن‌تر است؛ زیرا می‌دانیم شمار مبتلایان رو به افزایش است و گروه‌های قومی در خطر بیشتری قرار دارند.
عید قربان برای اغلب مسلمانان روز سه‌شنبه بود و برای برخی روز چهارشنبه بود. عید قبلی عید فطر بود که در ماه می تحت محدودیت‌های کرونا برگزار شد🔸

IMG_20210718_083537_749

غاز مراسم حج تمتع زیر سایه همه‌گیری کووید۱۹

مراسم حج تمتع امسال به دلیل شرایط بهداشتی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ همانند سال گذشته با تعداد محدودی از مسلمانان ساکن عربستان سعودی از روز شنبه آغاز شد.
این دومین سال متوالی است که همه‌گیری ویروس کرونا مقامات عربستان و برگزارکنندگان مراسم حج را بر آن داشته تا محدودیت بی‌سابقه‌ای برای شرکت در این مراسم وضع کنند.
حج تمتع امسال تنها با حضور شصت هزار مسلمان سعودی و خارجی ساکن عربستان برگزار می‌شود که برای شرکت در این مراسم مذهبی تحت شرایطی خاص برگزیده و واکسینه شده‌اند.
این دسته از زائران از میان افراد ۱۸ تا ۶۵ سال برگزیده شده‌اند. حجاج برگزیده باید ضمن دریافت دو دُز واکسن کرونا، نتیجه آزمایش‌های پزشکی که عدم ابتلای آنها به بیماری‌های مزمن را تایید می‌کند نیز ارائه دهند.
سال گذشته میلادی، همزمان با اوج همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در اغلب نقاط جهان و در حالی که هنوز کارزارهای واکسیناسیون شکل نگرفته بود ۱۰ هزار تن از مسلمانان ساکن در عربستان اجازه شرکت در مراسم حج تمتع را دریافت کرده بودند.
این در حالیست که بزرگترین اجتماع مذهبی جهان پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱۹ میزبان بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار مسلمان از سراسر جهان بود.
رسانه‌های محلی یک روز مانده به آغاز رسمی مراسم حج تصاویری از کعبه و دیگر بخش‌های مسجد الحرام در شهر مکه را به نمایش گذاشتند که نشان می‌داد کارگران مشغول پاک‌سازی و ضد عفونی کردن این مکان مقدس هستند.
یک مقام دولت عربستان نیز طی سخنانی در تلویزیون اعلام کرد که حجاج به گروه‌های بیست نفری تقسیم می‌شوند تا در صورت آلودگی یکی از آنها به ویروس از همه‌گیری در سطح بزرگ‌تر جلوگیری به عمل آید.

به گزارش یورونیوز وزارت حج عربستان علاوه بر وضع تدابیر سخت‌گیرانه برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه به مقررات بهداشتی،‌ کارت الکترونیکی ویژه‌ای موسوم به «کارت حج» را در اختیار زائران قرار داده تا آنها بتوانند بدون تماس و ارتباط‌های معمول به کمپینگ‌ها و هتل‌ها دسترسی پیدا کنند و از امکانات تدارک دیده شده برای حمل و نقل حجاج به اماکن مقدسه نیز بهره‌مند شوند.
مقامات سعودی پیش‌تر نیز از طرحی آزمایشی برای توزیع بطری‌های آب زمزم میان حجاج رونمایی کرده بودند که در مراسم حج تمتع امسال قرار است عملیاتی شود